30.09.2007
- Pisz zwięźle i na temat.
- Zanim założysz wątek sprawdź, czy temat już nie był omawiany. Użyj wyszukiwarki.
- Postaraj się, by tytuł wątku, który zakładasz był czytelny i zrozumiały.
- Odpowiadając na post, cytuj tylko potrzebne fragmenty, a resztę wycinaj. Nigdy nie cytuj sygnaturek (podpisów)!
- Jeśli zadajesz komuś pytanie, sformułuj je precyzyjnie.
Czego unikać:
- Nie przeklinaj.
- Nie obrażaj i nie atakuj personalnie swoich rozmówców.
- Nie podszywaj się pod innych.
- Nie publikuj ogłoszeń ani reklam! Do ich publikacji służą serwisy ogłoszeniowe lub wyznaczone fora.
- Nie spamuj, czyli nie zamieszczaj tej samej informacji w wielu miejscach.
- Nie publikuj wątków niezgodnych z tematyką danego forum.
- Nie wklejaj całych cudzych wypowiedzi lub artykułów - wystarczy je omówić lub podać link z odpowiednim komentarzem.
- Nie pisz WIELKIMI literami - w Internecie oznacza to, że krzyczysz. Nie nadużywaj także wykrzykników. Jeśli chcesz wyróżnić jakieś słowo lub zdanie, możesz użyć *gwiazdek* lub _podkreślenia_
Poza tym:
- Ignoruj trolle - użytkowników, których jedynym celem jest dokuczanie i krytykowanie. Twoje odpowiedzi na ich posty tylko ich zachęcą do dalszej działalności. Wystarczy, że zgłosisz ich działalność administracji.
- Uważaj z humorem i ironią! Mogą być niezrozumiałe albo obraźliwe. Możesz używać "smileyów", czyli symboli oznaczających uczucia. Odczytuj je przechylając głowę w lewo - uśmiech możesz przekazać jako :-) a "z przymrużeniem oka" jako ;-)
- Jeśli dyskusja przerodzi się w prywatną pogawędkę, kontynuuj ją poza forum.
- Twoja sygnaturka (podpis), powinna mieć co najwyżej dwie linie. Może zawierać np. imię i nazwisko lub pseudonim, adres e-mail, link do strony, ulubiony cytat.
- Jeśli chcesz zwrócić komuś uwagę, zrób to kulturalnie, najlepiej na adres prywatny. Staraj się doradzać innym, a nie wyśmiewać ich - każdy był kiedyś początkujący!
Zgodnie z Regulaminem wypowiedzi naruszające Netykietę mogą być usuwane.